Tunel pod Homôľkou alebo Slavošovský tunel je nedokončený tunel na nedostavanej železničnej trati z Revúcej do Slavošoviec. So svojou dĺžkou 2401 m a zaujímavým tvarom písmena S prepája Magnezitovce so Slavošovcami. A aj naša trasa k tomuto tunelu viedla z Magnezitoviec a Koprášskeho tunela (viac info o Koprášskom viadukte a tuneli nájdete v tomto článku).
Nenáročná túra lesom s minimálnym prevýšením je vhodná aj na rodinné výlety s menšími deťmi.
Počas tejto prechádzky lesom – v jeseni o to krajšej a farebnejšej, sa dostanete aj na čistinku, ktorá je ako stvorená na oddych či posedenie s občerstvením.
V jednom mieste sa dostanete na rázcestie asi 4 rôznych lesných cestičiek. Keďže tu nie je žiadne značenie, choďte tou úplne napravo.
Už len pár minút chôdze a dostanete sa k návestiu, ktoré Vás nasmeruje k tunelu.
Slavošovský tunel je jedinečná technická pamiatka nachádzajúca v Slovenskom rudohorí. A čím viac sa k nemu približujete, tým viac vo vás stúpa pocit dobrodružstva.
Čo vás tu čaká? Je to bezpečné? Veď je tam úplná tma! Vlhko, chlad, čiernočiernočierna tma a atmosféra ako z dobrodružného filmu… lebo nikdy netušíte, na čo/koho tam môžete naraziť 😉
Tunel bol naprojektovaný v období po Viedenskej arbitráži, keď niektoré južné časti Gemera vtedajšieho vojnového Slovenska neboli prístupné po železnici. Tunel sa začal stavať v roku 1941 a prerazený bol v apríli 1944, krátko pred vypuknutím SNP. Práce boli načas prerušené, no pokračovalo sa až do roku 1949, keď sa výstavba trate ukončila. Ďalšou zaujímavosťou tunela je aj to, že materiál preň vyrábali aj hluchonemí kamenári z Kremnice, pričom niektoré ručne opracované žulové kvádre majú dvesto kilogramov.
Každých 10 metrov je na stene tunela napísané veľké biele číslo, vďaka čomu viete, v ktorej časti tunela ste. Stredom tunela sa podobne ako v Koprášskom tuneli tiahne odtokový kanál.
Na prehliadku takmer celého tunela si treba vziať nepremokavú obuv, teplé oblečenie, vlastný zdroj svetla a cca 2 hodiny (s návratom späť). Tunel je totiž plne prístupný a prechádza ním aj oficiálna cyklotrasa, čo ho činí najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím najdlhším na svete.
Na strane od Slavošoviec sa nachádza príjemný oddychový areál s altánkami, ohniskom a hojdačkami – zameraný na rozprávky Pavla Dobšinského.
Parkovanie z oboch strán tunela je možné prakticky až priamo pri vstupoch do tunela (pri oddychovej zóne). Neváhajte si sem naplánovať svoj najbližší výlet a vyskúšať tento adrenalínový zážitok 🙂
Gemerské spojky je veľkolepý projekt, ktorý sa nikdy nedočkal slávy. Pozostáva zo štyroch železničných úsekov, ktoré mali prepojením existujúcich železníc vytvoriť celistvú dopravnú sieť v Gemeri. Projektované a budované boli po viedenskej arbitráži 2. novembra 1938 a počas II. svetovej vojny, no ich výstavbu prerušilo blížiace sa povstanie SNP. V súčasnosti sa zachovali prvky tejto stavby, ktoré je možné navštíviť ako turista i cykloturista. Sú nimi Koprášsky (Mníšanský) viadukt, Koprášsky tunel, Tunel pod Dielikom a najznámejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ktorý je prístupný verejnosti a prechádza ním oficiálna cyklotrasa. Tunel so svojou dĺžkou 2401m spája dva slovenské kraje, je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete. Na tejto mape nájdete ich umiestnenie:
Tento článok bol realizovaný v spolupráci s OOCR Región Gemer, ktorá podporuje kultúrny, spoločenský a športový život a zachovávanie prírodného a kultúrneho dedičstva v regióne GEMER. Financované s podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.