Osly alebo aj Oslí vrch (859 m n.m.) je jedným z najvyšších vrcholov Ľubovnianskej vrchoviny. Nachádza sa severne od mesta Stará Ľubovňa, na hlavnom hrebeni tohto pohoria.
Toto príjemné miesto na oddych v lone prírody je vyhľadávaným miestom cyklistov či peších turistov, a preto tu vedie viacero značených turistických aj cyklo trás, ktoré si môžete rôzne nakombinovať.
Ideálne je zaparkovať auto pod Ľubovnianskym múzeom a spojiť tento výlet aj s prehliadkou skanzenu a hradu 🙂 No a priamo z parkoviska si môžete užiť aj takéto krásne výhľady na Tatry.
Výstup začíname pred Ľubovnianskym skanzenom po červenej turistickej značke (táto trasa môže trvať približne hodinu a pol). Keďže sme sa zapojili aj do Zimnej výzvy, odznačik nemôže chýbať 😉 Súťaž trvá od 17. decembra 2022 do 19. marca 2023. Ak to stíhate, neváhajte sa zapojiť.
Od skanzenu po hrad sa prejdete pohodlne po asfaltovej ceste. Tesne pod hradom je smerovník, ktorý vás navedie na turistickú trasu doľava. Pôjdete ďalej popod hrad, po ľavej strane budete vidieť vojenskú expozíciu.
Na konci chodníčka za hradom sa ocitnete na otvorenej lúke, z ktorej je pekný pohľad na hrad samotný a tu uvidíte aj panorámu majestátnych Tatier 🙂 (občas ich je možné zahliadnuť aj z cyklochodníka).
Na tomto mieste zároveň nájdete aj návestie k projektu CYKLOSTOPY a informáciu o miestnom lesoparku.
Pokračujte ďalej po červenej trase a prejdete viacerými časťami miestneho lesoparku. Nájdete tu dokopy 3,2 km udržiavaných chodníkov, pozdĺž ktorých sú rozmiestnené rôzne detské ihriská, prístrešky a bezpečné miesta na opekanie. Rovnako sú tu umiestnené aj náučné panely s informáciami o miestnej faune a flóre. Takže v lete je to určite skvelé miesto na stretávky priateľov a rodín s detičkami. Z (cyklo)túry alebo prehliadky múzea sa už nemusíte ponáhľať domov, prichystajte si veci na opekanie alebo piknik, a spravte si príjemné poobedie v tomto lesoparku za hradom.
Ďalej pokračujete po trase zvanej „Kuriérsky chodník“ až na Vrch Osly. Ten bol vytvorený ako spomienka na ťažké časy slovensko-poľských kuriérov. Pozdĺž trás sú vybudované oddychové miesta s informačnými tabuľami, na ktorých sa o týchto chodníčkoch dozviete viac (napr. aj na samotnom vrchu Osly).
Trasa má ďalej príjemné mierne stúpanie, takže je úplne vhodná aj na rodinný výlet s deťmi.
Až kým neprídete na rázcestie „Dlhé role“ 🙂 Tu sa vyberiete smerom doľava až kým vás červena značka nenasmeruje na strmé stúpanie v lese. Tu sa môžete rozhodnúť, či budete aj naďalej pokračovať po červenej trase strmším stúpaním, alebo pôjdete rovno po pohodlnom cyklochodníku – táto cyklotrasa je však časovo oveľa dlhšia.
My sme zostali na červenej trase s tým, že späť dole pôjdeme po rovnejšom cyklochodníku. Nakoľko stúpanie bolo naozaj strmé a na veľa miestach v zime aj pokryte ľadom. Každopádne táto trasa hustým lesom mala svoje čaro, dokonca sme uvideli aj 2 srnky.
Pri východe z lesíka uvidíte smerovník Osly, to však ešte nie je samotný vrchol. Pár metrov napravo alebo naľavo od smerovníka uvidíte cestičky smerom hore do lesa. Vyberte si jednu a pokračujte ďalej. Po pár minútach sa dostanete na samotný vrch.
A sme tu 🙂
Už sa vynára spoza konárov čistinka a oddychová zóna. Nájdete tu aj križovatku s označeniami trás, žltej farby – smer sedlo Vabec, zelenej farby – smer Kače – Mníšek nad Popradom a červenej farby – smer Stará Ľubovňa, Ľubovniansky hrad, ale tiež aj opačné smery na Hliniská, Sliboň či Sulín.
Taktiež tu nájdete informačnú tabuľu o už spomínanej trase „Kuriérsky chodník“.
Stojí tu aj kamenný kríž s plastikou Krista…
…a s úžasnou myšlienkou a odkazom na „Púť rodín“.
Vďaka Zimnej výzve sme tu objavili naozaj krásne duchovné miesto. Každoročne v lete sa tu koná púť rodín organizovaná Rímskokatolíckou farnosťou v Starej Ľubovni.
Z Osly si môžete užiť výhľad na okolité vrcholy Ľubovnianskej vrchoviny, Spišskú Maguru, Levočské vrchy i poľské Sączské Beskydy.
Tento článok bol realizovaný v spolupráci s KOCR Severovýchod Slovenska, ktorá sa venuje záchrane, ochrane a zveľaďovaniu prírodného, kultúrneho a historického dedičstva Prešovského kraja. Financované s podporou Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.