Pokiaľ ste milovníkom histórie, techniky a krásnej prírody, jedným z miest, ktoré by ste mali začleniť do svojho cestovateľského zoznamu, je nepochybne Chmarošský viadukt. Táto impozantná železničná stavba, ktorá sa týči hrdinsky pod majestátnou Kráľovou hoľou, je skutočným svedkom minulých čias, ale aj dôkazom technického majstrovstva svojej doby.
Stavba Chmarošského viaduktu bola dokončená v 30. rokoch 20. storočia a odvtedy slúži ako dôležitý článok v železničnej trati z Červenej skaly do Margecian. No čo robí tento viadukt takým výnimočným, je jeho konštrukcia. Je to totižto železobetónový viadukt, ktorý je historicky prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu svojho druhu na území bývalého Československa.
Most je vidieť už priamo z cesty a zaparkovať môžete priamo oproti – pri obľúbenej kaviarni Depo Café Telgárt. Prechádzka k mostu vám bude trvať približne 10 minút.
S výhľadom na nádhernú krajinu možno pocítiť nádych histórie a obdivovať technickú eleganciu tohto diela, ktoré sa týči 18 metrov do výšky a rozprestiera sa na dĺžku 113,6 metra. A ak máte šťastie, môžete aj vidieť, ako sa vlak preženie cez tento monumentálny most, pridávajúc pôvab k celkovej scéne.
Nám sa podarilo zachytiť vlak pri ceste späť na parkovisko – a presné časy premávky vlakov nájdete aj v už spomínanej kaviarni Depo Café 😉
Nie je prekvapením, že Chmarošský viadukt je jednou z najobľúbenejších atrakcií v tejto oblasti. Mnohí turisti a cestovatelia využívajú príležitosť previezť sa vlakom po tomto moste z Telgártu smerom na Dobšinskú ľadovú jaskyňu, aby si vychutnali nezabudnuteľný zážitok.
Chmarošský viadukt je vynikajúcim príkladom toho, ako sa technické výdobytky z minulosti harmonicky spájajú s prírodným prostredím. V súčasnosti je tento most nielen funkčnou súčasťou železničnej siete, ale aj pôsobivým pamätníkom, ktorý oslavuje ľudský duch a jeho schopnosť prekonať prírodné prekážky.
Je to teda skutočný architektonický klenot, ktorý sa vyníma nielen svojou veľkoleposťou, ale aj unikátnou štruktúrou a materiálom, z ktorého je postavený. Táto majestátna stavba je totiž vystavaná z impozantných 5420 m2 kamenného muriva. Jeho kameňom zdobené múry sú nádherným príkladom architektonickej výdrže a remeselných zručností svojich tvorcov.
Jeho štruktúra je obzvlášť pozoruhodná. Tento klenbový, oblúkový most je totiž dizajnovaný s polomerom 300 m. Jeho oblúky, plné elegance a grácie, sú významným znakom tohto mosta. Dohromady ho tvorí deväť oblúkov, každý so svetlosťou 10 m, čo vytvára dojem akoby boli tieto oblúky ako povlaky svetla vytiahnuté z tmy kamenného muriva.
Dĺžka Chmarošského viaduktu je tiež pôsobivá, dosahuje presne 113,6 m. Ale nie je to len jeho dĺžka, ktorá je ohromujúca. Viadukt je postavený 18 m nad údolím, ktoré premosťuje. Jeho výška je teda rovnako impozantná a vôbec ju nemožno považovať za zanedbateľnú.
Chmarošský viadukt sa teda môže oprávnene pochváliť svojou historickou hodnotou a výnimočnosťou. Nie je preto prekvapením, že táto architektonická rarita je obľúbená u turistov aj fotografov, ktorí sú očarení jej výnimočným pôvabom.
Takže, pokiaľ sa chystáte na výlet do regiónu Horehronie, nezabudnite navštíviť Chmarošský viadukt. Je to skutočný unikát a nepochybne jedno z tých miest, ktoré vám poskytnú zážitok, ktorý bude stáť za to zdieľať a spomínať.
A nezabudnite, že v blízkosti sa nachádza ďalšia významná stavba, ktorou je Telgártsky viadukt. Jeho výška dosahuje až 22 metrov, čo je o 4 metre viac ako jeho slávnejší brat Chmarošský viadukt a nachádza sa od neho len pár minút.
A ako keby toho nebolo dosť, tento viadukt je aj susedom jednej z rarít slovenských železníc. Neďaleko sa nachádza tunel Kornela Stodolu, ktorý je jediným špirálovitým tunelom na Slovensku a nazýva sa aj Telgártska slučka. Viac o tomto skvoste sme písali v tomto článku. Tieto stavby tak blízko seba sú nesmierne fascinujúce a tvoria jedno z najatraktívnejších miest na Slovensku.
Objavte spolu s nami Región Horehronie, raj v Nízkych Tatrách, ktorý je dokonalým miestom pre aktívny oddych i relax pre každú vekovú kategóriu.
Tento článok bol realizovaný v spolupráci s OOCR Horehronie, ktorá sa venuje záchrane, ochrane a zveľaďovaniu prírodného, kultúrneho a historického dedičstva regiónu Horehronie v Banskobystrickom kraji. Financované s podporou Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.