Túto veľkolepú technickú pamiatku nájdete kúsok od obce Magnezitovce pri Revúcej. Ak túto lokalitu navštívite v jeseni, hneď za odbočkou z hlavnej cesty z Revúcej Vás privítajú Slovenské magnezitové závody, ktoré v ranných inverziách pôsobia ako zabudnuté megastavby na samote 🙂
Keď vojdete do samotnej obce Magnezitovce, pri prvom rázcestí odbočte doľava a pri kostole doprava. Tu síce nenájdete oficiálne parkovisko, ale je možné zaparkovať na cestičke pri domoch. Následne vás tabuľka bude navigovať na blízku lúku, po ktorej sa cestičkou dostanete až k viaduktu.
Už po párminútovej prechádzke uvidíte tento majestátny železobetónový monument.
Klenutý Koprášsky viadukt dlhý 120 a vysoký 36 metrov je posledným existujúcim z 12 mostových objektov, ktoré sa podarilo postaviť počas stavby železnice.
Krásne vkomponovaný do krajiny nápadne pripomína omnoho známejší Chmarošský viadukt pri Telgárte. V jeseni je tento výlet o to čarovnejší – v priebehu pár hodín zažijete ranné inverzie a tajomnosť zabudnutých stavieb, no a poobede už plnú farebnosť zaliatu slnečnými lúčmi (čo sa potvrdilo aj pri našom výlete 😉 ).
Na viadukt sa dostanete po strmšom výstupe aj hneď popri informačnej tabuli, alebo cez lesnú cestičku keď pôjdete ďalej popod viadukt.
Z viaduktu si môžete užiť panoramatické výhľady na okolité kopce s dohľadom až na Slovenské magnezitové závody.
A samozrejme vidieť odtiaľto aj samotný tunel.
Privíta vás tu aj novinka – putovný fotopoint „Prepni na Revúcu“, ktorý tu bol nainštalovaný na jeseň 2022 a reprezentuje hlavnú ideu Mesta kultúry 2022: „Prepni z gaučovej kultúry a nalaď sa na kultúru v meste a regióne“.
Nájdete tu aj príjemné oddychové miesto – prístrešok so sedením a miesto na opekačku. Takže ideálne miesto na rodinné výlety alebo trávenie voľnočasových aktivít s priateľmi.
Samotný Koprášsky tunel je už len pár krokov od tejto oddychovej zóny.
Tunel sa začal stavať v marci 1941, no napriek dopravným a zásobovacím ťažkostiam to trvalo len niekoľko mesiacov.
Už 11. augusta 1941 sa mohla na stavbe úseku konať slávnosť z prerazenia tunela, ktorého smerová odchýlka nebola väčšia ako 1 milimeter a ojedinelé je aj to, že razenie smerovej štôlne sa odbavilo bez úrazu.
Tunelová rúra je vyložená tvárnicami a portál postavený z bieleho kameňa.
Oproti slávnejšiemu Slavošovskému susedovi je však Koprášsky tunel omnoho kratší – jeho dĺžka nedosahuje ani 250m. Preto je ho možné prejsť aj bez umelého osvetlenia.
A po prejdení Koprášskeho tunela odporúčame pokračovať ďalej lesnou cestičkou k Slavošovskému tunelu. Túra nie je náročná a ani veľmi dlhá – nie viac ako polhodinová prechádzka príjemnou lesnou cestičkou.
Náš pokračujúci výlet na Slavošovský tunel nájdete v tomto článku. A po návrate späť nás tento tunel a viadukt privítal už krásnym slnečným počasím 🙂
Gemerské spojky je veľkolepý projekt, ktorý sa nikdy nedočkal slávy. Pozostáva zo štyroch železničných úsekov, ktoré mali prepojením existujúcich železníc vytvoriť celistvú dopravnú sieť v Gemeri. Projektované a budované boli po viedenskej arbitráži 2. novembra 1938 a počas II. svetovej vojny, no ich výstavbu prerušilo blížiace sa povstanie SNP. V súčasnosti sa zachovali prvky tejto stavby, ktoré je možné navštíviť ako turista i cykloturista. Sú nimi Koprášsky (Mníšanský) viadukt, Koprášsky tunel, Tunel pod Dielikom a najznámejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ktorý je prístupný verejnosti a prechádza ním oficiálna cyklotrasa. Tunel so svojou dĺžkou 2401m spája dva slovenské kraje, je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete. Na tejto mape nájdete ich umiestnenie:
Tento článok bol realizovaný v spolupráci s OOCR Región Gemer, ktorá podporuje kultúrny, spoločenský a športový život a zachovávanie prírodného a kultúrneho dedičstva v regióne GEMER. Financované s podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.