V piatom pokračovaní kvízov o hrade Červený Kameň si predstavíme zbierkové predmety v expozícii tohto hradu.
Mnohé zo zbierkových predmetov, ktoré sú vystavené v hradnej expozícii pochádzajú z tzv. zvozov Národnej kultúrnej komisie (NKK od roku 1946, oficiálna činnosť od roku 1948), ktorá mala za úlohu sústrediť hodnotné historické predmety pod štátnu správu vo vybraných objektoch. Jedným z nich bol aj hrad Červený Kameň, kde boli sústredené predmety z viacerých zoštátnených zámkov či kaštieľov a ktoré dnes tvoria jeho zbierkový fond. Predmety z koľkých objektov sa nachádzajú na hrade?
Zvozy sa uskutočnili z lokalít: Hlohovec, Smolenice, Jelenec, Veľký Biel, Voderady, Horné Obdokovce, Tovarníky, Hajná Nová Ves, Čakany, Brunovce, Borčice, Brodzany, Palárikovo, Radvaň, Uhrovec, Dubodiel, Veľké Zálužie, Gabčíkovo, Dolná Krupá, Lúka, Veľká Maňa, Beladice, Bernolákovo, Číčov, Veľký Ďur, Lehnice, Diva, Nitra, Stupava, Budmerice a z kláštora rehole sv. Uršule z Trnavy. Foto: Marta Bednáriková
Súčasťou expozície sú aj bohato zlátené slávnostné sane z druhej štvrtiny 18. storočia. Boli sem privezené zo zámku v Hlohovci, ktorý pôvodne patril Erdödyovcom. V akom umeleckom štýle sú tieto sane vyrobené?
Drevené vyrezávané sane sú mimoriadne hodnotným sochárskym dielom, funkcia dopravného prostriedku je u nich druhoradá. Kostra saní je z jaseňového a dubového dreva, rezby sú z lipového dreva. Celkové stvárnenie saní a ich rokoková výzdoba z nich robia rekvizitu, ktorá vezúci sa pár premenila na Venušu a zrejme morského boha Tritóna. Takého sane bývali využívané pri slávnostiach a sprievodoch na snehu a na ľade na spôsob maškarných bálov. Pochádzajú z pôvodne Erdödyovského majetku zo zámku v Hlohovci a sú zrejme „suvenírom“, pamiatkou na saňovú jazdu najvyššej spoločnosti medzi Viedňou a Schönbrunnom z obdobia okolo polovice 18.storočia. Foto: Marta Bednáriková
V dolnej hale hradu je umiestnený posledný cestovný koč Pállfyovcov, ktorý okolo roku 1812 používal gróf Móric Pálffy zo Smoleníc na cestovné a reprezentatívne účely. Ako nazývame tento typ koča?
Dvojmiestny koč typu coupé, slangovo nazývaný aj berlingot/berlina využíval gróf Móric Pálffy zo Smoleníc. Berlina má zadné kolesá väčšie ako predné s vysokým kozlíkom. Pri reštaurovaní bola objavená signatúra s datovaním opravy koča. Oprava prebehla v roku 1867 a vykonal ju F. Bohrr. Foto: Marta Bednáriková
Súčasťou expozície je aj jedinečná a autentická replika diela jedného z najznámejších renesančných sochárov, odliatok súsošia Madona z Brúgg. Kto je autorom pôvodného mramorového originálu?
Michelangelov mramorový originál sa nachádza v bočnej kaplnke Kostola Notre Dame v Bruggách v Belgicku. Mimo Talianska sa Michaelangelove diela nachádzajú už len v parížskom Louvri a v petrohradskej Ermitáži. A iba toto jediné dielo sa cez Alpy dostalo ešte za majstrovho života. Bronzové odliatky boli vytvorené v slávnej Marinelliho zlievarni vo Florencii. Známe sú ďalšie odliatky, ktoré sa nachádzajú v Edingburgu či v New Yorku. Bronzové súsošie previezli do múzea na hrad Červený kameň v roku 2014 z Budmerického kaštieľa, kde sa nachádzalo od polovice 20. storočia ako súčasť zariadenia Domova slovenských spisovateľov. Takmer s istotou vieme, že na hrad sa dostalo z kaštieľa vo Voderadoch prostredníctvom zvozov Národnej kultúrnej komisie. Súsošie získali pravdepodobne manželia Klára Zičiová a Štefan Keglevič, majitelia voderadského kaštieľa ako svadobný dar či veno. Foto: Marta Bednáriková
V hradnej kaplnke nás zaujme celkom prvá lavica s kľakadlom, ktorá je pripomienkou na zosnulého manžela Blanky Pálffyovej, Vojtecha Pálffyho. Z čoho je vyrobená?
Vojtech Pálffy bol jedným z posledných členov pálffyovského rodu, ktorý na hrade Červený Kameň žil. Zomrel v roku 1924 bezdetný na srdcovú príhodu. Zostala po ňom vdova Blanka, rod. Bathyányová, ktorá si nechala z postele, v ktorej Vojtech zomrel, vyrobiť túto malú kostolnú lavicu s kľakadlom. Foto: archív SNM-MČK
Aký výjav z antickej mytológie znázorňuje táto plastika, ktorá patrí k najvzácnejším zbierkam múzea Červený Kameň?
Plastiku, ktorá znázorňuje jeden z najslávnejších námetov umenia – Únos Európy, získalo múzeum v roku 2013 kúpou od súkromného zberateľa. Z hľadiska historickej a umelecko-historickej hodnoty sa zaraďuje medzi najvýznamnejšie prírastky zbierkového fondu. Naša plastika zachytáva počiatočnú scénu zblíženia princeznej s býkom, ktorým je v skutočnosti boh Zeus, ktorý na seba vzal podobu bieleho býka, aby mohol uniesť dcéru sidonského kráľa Agenóra. Zeus s ňou v podobe býka preplával more a na ostrve Kréta sa premenil späť na boha. Európa mu porodila troch synov: Minoa, Sarpédóna a Radamantha. Foto: archív SNM-MČK
Ako nazývame typ takýchto renesančných stoličiek, ktoré sú vystavené v jednej z jedální hradného paláca?
Zbierka renesančného nábytku múzea na hrade Červený Kameň patrí medzi najpočetnejšie na Slovensku. Typické pre toto obdobie sú masívne kusy nábytku. Okolo stola sú typické stoličky, ktoré sa nazývajú „sgabello“. Je to veľmi jednoduchá konštrukcia stoličky, navyše bohato zdobená rezbou, ktorá je väčšinou na operadle srdcovitého tvaru. Foto: Marta Bednáriková
Hodnota nábytku v tejto miestnosti spočíva v tom, že ide o ucelenú kolekciu spálne a salóniku so všetkými prvkami. Aký umelecký sloh táto kolekcia reprezentuje?
Empír je umelecký štýl, ktorý vznikol vo Francúzsku v rokoch 1804-1815 v období vlády Napoleona I. Bonaparta, ktorý neurčoval len vojenskú, diplomatickú či geopolitickú situáciu v Európe, ale rovnako určoval aj módu a hodnotu umenia. Ostatnú Európu tento štýl zasiahol v nasledujúcom období (1810-1840) a najdlhšie sa udržal v Rusku, odkiaľ pochádza aj tento nábytok. Datovaný je okolo roku 1840 a vyrobený bol v Petrohrade. Na Červený Kameň sa dostal až v pol. 20. storočia. Drevo tohto salónu a spálne je celodyhovaná leštená topoľová korenica. Zaujímavá je najmä posteľ, ktorá vyzerá byť pomerne krátka, čo je však len optický klam, keďže jej dĺžka je štandardná aj na dnešné pomery, teda 2m. Foto: David Fiala
Ako sa nazýva remeselná technika, ktorá bola použitá pri výzdobe operadla tohto renesančného trónneho kresla?
Intarzia je technika zdobenia plôch drevených premetov, vykladanie drevom odlišnej farebnosti alebo textúry alebo inými kontrastnými materiálmi. Na rozdiel od inkrustácie pri intarzii sa dekor skladá na povrchu dreva a spravidla sa naň lepí. Najstaršie intarzie sú známe už z obdobia staroveku (3100-2930 p.n.l. v starovekom Egypte), veľmi obľúbenou a rozšírenou sa stáva však práve v období renesancie. Foto: Marta Bednáriková
Empír predstavuje návrat k antickému umeniu a jeho kopírovaniu. Aká starogrécka bohyňa je zobrazená na týchto empírových kachliach?
Aténa bola starogrécka bohyňa múdrosti, odvahy, inšpirácie, práva a spravodlivosti, stratégie, spravodlivej vojny, umenia, remesiel a zručnosti. Klasicky je zobrazovaná v plnej zbroji, nesúc kopiju a štít s hlavou Medúzy. Často je stvárnená so sovou (symbol múdrosti) sediacou na jej ramenách. Foto: Marta Bednáriková
Pochváľte sa so svojim výsledkom:
Autori fotografií: Marta Bednáriková, David Fiala, archív SNM-MČK
Autor kvízu: Marta Bednáriková, lektor SNM-MČK