Kysucké múzeum v Čadci má vo svojej správe okrem iných aj 2 expozície, ktoré sa ocitli v tomto kvíze 🙂 a to Múzeum kysuckej dediny vo Vychylovke a Historickú lesnú úvraťovú železnicu. Otestujte svoje vedomosti ak ste už tieto expozície navštívili, a ak ste tam ešte neboli, tak pevne veríme, že týmto kvízom sa tam radi čo najskôr pozriete.
Kedy bol položený základný kameň národopisnej expozície?

Prípravy na vznik expozície v prírode sa začali krátko po vzniku Kysuckého múzea a základný kameň tejto expozície bol položený 11. 10. 1974. Prioritná bola záchrana najcennejších pamiatok ľudovej architektúry z obcí Riečnica a Harvelka, ktoré mali zaniknúť z dôvodu výstavby vodnej nádrže Nová Bystrica.
Súčasťou Múzea kysuckej dediny je aj murovaná kaplnka. Z akého storočia pochádza?

Zo sakrálnych stavieb sa tu nachádza murovaná kaplnka z prvej štvrtiny 19. storočia zo Zborova nad Bystricou a cintorín s kovovými krížmi, predstavujúci cintoríny na Kysuciach začiatkom tohto storočia.
Múzeum kysuckej dediny a Historická lesná úvraťová železnica sú súčasťou katastra akej obce?

Národopisná expozícia v prírode Kysuckého múzea v Čadci, je lokalizovaná do doliny Chmúra v katastri obce Nová Bystrica, časť Vychylovka, ktorá je súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Kysuce.
Ako sa volá táto nenápadná malá chalúpka?

Jedna zo zachovalých budov z osady U Rybov v skanzene je vystavená ako domov drotára. Jej vek sa datuje od na budove označeného roku 1884. Ide o drevenú stavbu s drevenými šindľami. Vo vnútri domu sa nachádzajú predmety bežnej ľudskej potreby, nástroje kuchynské, stolčeky a dominantu tvorí biela murovaná pec s murovaným komínom a pieckou.
Mnohé z domov zdobia takéto ornamenty. Ako ich voláme?

Súčasťou Múzea kysuckej dediny je aj Historická lesná úvraťová železnica. V správe Kysuckého múzea je časť od stanice Kubátkovia po:

Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ) tvorí organickú súčasť Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke. Je zachovanou a funkčne obnovenou časťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ), ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc vybudovaných v roku 1915 - 1918, kysuckej - z Oščadnice do Chmúry (Nová Bystrica, časť Vychylovka) a oravskej - z Lokce do Erdútky (terajšej Oravskej Lesnej). Po generálnej oprave trate v úseku Kubátkovia - Beskyd, zachovanej a funkčne obnovenej časti železnice, ktorá od roku 1991 nesie názov Historická lesná úvraťová železnica, začala od roku 1995 úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice a stala sa samostatnou expozíciou Kysuckého múzea. Zachovaný úsek bývalej KOLŽ o dĺžke 8 km medzi Chmúrou (Vychylovka) a Tanečníkom (Oravská Lesná) s unikátnym úvraťovým systémom, bol ako technická pamiatka vyhlásený v roku 1991 za národnú kultúrnu pamiatku SR. V správe Kysuckého múzea je úsek od stanice Kubátkovia (0,0 km) po sedlo Beskydu (7,64 km), tj úsek ležiaci na území regionu Kysuce.
Úvraťový systém HLÚŽ je jeden z dvoch, ktoré sa v Európe zachovali až do súčasnosti. Pomocou úvraťového systému sa prekonávalo väčšie prevýšenie vo výške:

Súčasťou inventára HLÚŽ sú historické parné a motorové rušne, vozne a pod. Kysucké múzeum je poverené komplexnou dokumentáciou lesných železníc na Slovensku. Železnica premáva počas sezónnej prevádzky v mesiacoch máj - október.
Kedy sa bežne začína sezóna, počas ktorej sa v skanzene koná množstvo podujatí?

Sezónna prevádzka v národopisnej expozícii je každoročne v mesiacoch máj - október, kedy múzeum ponúka návštevníkom množstvo nedeľných tematických programov s ukážkami tradičných výrobných techník a dramatických prejavov z oblasti rodinnej, kalendárovej a pracovnej obyčajovej tradície v podaní folklórnych skupín, súborov a ľudových hudieb kysuckého regiónu.
V jednotlivých objektoch môžete vidieť aj množstvo predmetov dennej potreby. Ako napríklad tento. Ako sa volá predmet na obrázku?

V skanzene môžete vidieť aj viacero technických stavieb. Aká je na tejto fotografii?

Mlynu z Klubiny sa začala stavať koncom 19. storočia. Základ stavby je postavený z kameňa, múry stavby sú postavené z tehál kombinované a spevnené s drevenými hranolmi. Horná časť a strecha sú postavené z dreva. Do používania sa však dostala až v priebehu roka 1921. Jej zakladateľ Ján Kubica stavbu obohatil o poznatky z jeho ciest po svete najmä čo sa mechanizmu píly týka. Stavba bola napojená na potok vlastným náhonom, ktorý poháňal koleso. Ten sa dal uzavrieť a prívod vody zastaviť. Koleso má priemer 4,5 metra. V roku 1926 s novým majiteľom pribudla aj prestavba na pílu.
Pochváľte sa so svojim výsledkom: